<

Вклад Адмірала Грейга в вразвітіі флоту

Вклад Адмірала Грейга в вразвітіі флоту Адмірал розробив цілий звід правил для збереження кораблів в мирний час. Згідно з ними знімалися кормові і носові знаряддя для зниження ризику перелому судів, були встановлені нові правила протипожежної безпеки, введені громовідводи. Грейг особисто контролював схоронність кораблів в Миколаївському порту, скасував кілеваніе, що має безліч шкідливих наслідків, клопотав про споруду сухих доків для ремонту суден. Він навіть придумав і ввів систему рівномірного розміщення кораблів, що вставали на стоянку, по акваторії порту з метою їх рівномірного прогріву і винятки пересихання рангоуту і корпусів. При Грейг були вперше створені комісії, що спостерігають за якістю побудови кораблів, а також здійснюють нагляд за надходить деревиною. Розуміючи всю важливість точного часу, Олексій Самуїлович заснував спеціальну службу, що стріляє з гармати рівно опівдні, даючи сигнал, по якому налаштовувалися все адміралтейські, міські, церковні та приватні годинник. Також він став ініціатором створення парової землечерпальними машини, що використовується надалі для поглиблення фарватеру річки Інгул. Це в свою чергу здешевило і спростило проводку в Севастопольський порт новозбудованих кораблів.
Під керівництвом адмірала в 1827 році для кораблів вище 100-гарматного рангу були розроблені нові, більш довгі гармати, що дозволяють вести вогонь без небезпеки загоряння борта від полум’я пострілів. Незабаром після виливки перших 24- і 26-фунтових гармат було постановлено на всіх флотах «виробляти довгі гармати по Чорноморським кресленнями, як найкращим». Олексій Самуїлович виявляв чималу цікавість і до хімії. Йому належить винахід в 1821 році нового заряду для брандскугелямі (запалювальних снарядів), який довше горів і краще підпалював ворожі судна.
Як вірно помітив один із соратників Грейга «для здійснення справ великих і малих, крім розуму були потрібні і кошти, а в них то і відчувався недолік». У численних архівних матеріалах збереглися свідчення неймовірної наполегливості адмірала, з якою йому доводилося вести боротьбу за впровадження навіть самих безперечних по корисності пропозицій. В основному на шляху моряка вставала дріб’язкова обмеженість і консерватизм чиновників, що відали економікою суднобудування. Олексію Самуїлович доводилося вишукувати різноманітні шляхи для заощадження коштів. Йому довелося реорганізувати господарську частину флоту, посилити контроль за господарськими справами, встановити жорстку звітність за всіма фінансовими операціями, а також особисто перевірити ще контракти з підрядниками і стягнути з них всі знайдені переплати. Архівні документи підтверджують, що Грейг стежив за всіма витратами з кораблебудування, на багатьох паперах є його власноручні перевірочні розрахунки. У 1828 році адмірал видав наказ про встановлення єдиного розрахункового водотоннажності корабля – «стройового ваги». До цього бралися «стройові тонни» або «вантажні тонни», що вносили заплутаність при визначенні вартості і які відкривали шлях до зловживань при платежі. Крім того Грейг ввів нові правила роботи з підрядниками, зокрема контракти стали укладатися після порівняння пропозицій, отриманих в запечатаних конвертах.
З приходом Грейга Чорноморський флот почав вчитися. З ініціативи адмірала в Миколаєві було розширене Штурманське училище і створено Артилерійське, а в 1824 році в Севастополі відкрито бібліотеку для офіцерів, що допомагає морякам коротати час в осінньо-зимові періоди.
Олексій Самуїлович заборонив застосовувати в училищах тілесні покарання, за словами сучасників: «Грейг часто відвідував морські заклади, був присутній при іспитах штурманів і мічманів, особисто випробовував вступників до лейтенанти в практичних знаннях». За прикладом Крузенштерна в Петербурзі, Олексій Самуїлович організував в Миколаєві додаткові курси для офіцерів флоту – своєрідну морську академію, на яких читалися курси з фізики, корабельної архітектурі, механіці, гідростатиці, пневматика і гідродинаміки. Найбільш здібні офіцери відправлялися за кордон для подальшого підвищення освіти. Цікавий один випадок – дізнавшись, що якийсь флотський юнкер проявляє виняткові здібності у малюванні, адмірал, сам, до слова, непоганий рисувальник, «пробив» йому місце в Академії художеств, відправивши туди юнкера в якості «пенсіонера» флоту. Також варто відзначити, що Грейг ввів визначення девіації магнітних компасів, а для вивчення впливів земного магнетизму на стрілку корабельного компаса організував спеціальний фізичний кабінет, в якому флотські офіцери могли ставити досліди.
Адмірал щорічно ходив в практичні плавання, проводив артилерійські та вітрильні вчення. Були налагоджені регулярні зв’язки між містами-портами північно-західного узбережжя (Херсон, Одеса, Севастополь, Миколаїв) і узбережжям Кавказу, де кораблі флоту підтримували сухопутні війська в боротьбі з повсталими горцями. З морської школи Грейга вийшли моряки, пізніше прославилися у російсько-турецькій і Кримської війнах. Крім того їм була вихована ціла плеяда талановитих кораблебудівників. Виявляв адмірал і турботу про матросів. Йому вдалося домогтися дозволу про з’єднання одружених моряків з сім’ями, була покращена їжа і обмундирування матросів, заборонені найжорстокіші тілесні покарання.
Грейг з дитинства захоплювався астрономією. Ця пристрасть пояснювалася не так професійним інтересом моряка, скільки вродженої допитливістю і тягою до точних наук. В молодості під час вахт і у вільний час він часто спостерігав за світилами і визначав їх положення, про що свідчать залишилися численні чернетки з обчисленнями. Незабаром після того як Грейг переїхав до Миколаєва він влаштував у своєму особняку невелику «домашню» обсерваторію. Для цього в центральній частині будинку головного командира був поставлений астрономічний купол. Обсерваторія Олексія Самуловіча була оснащена відмінним комплектом особистих інструментів моряка, які він при від’їзді з міста подарував флоту. А навесні 1820 Олексій Самуїлович в листі морського міністра поставив питання про необхідність будівництва в Миколаєві спеціальної Морський астрономічної обсерваторії. Дозвіл від Олександра I прийшло в цьому ж році, і вже незабаром почалося її спорудження на Спаському кургані. За рекомендацією Струве Грейг запросив на місце «морського астронома» його талановитого учня Карла Кнорре, що володів великими знаннями в галузі математики, фізики та астрономії. До слова, Карл Христофорович пропрацював на цій посаді до кінця життя – майже п’ятдесят років. Сам Кнорре писав: «На щастя, пристрій обсерваторії було доручено людині, який доклав всі старання, щоб спорудити будівлю, відповідне повною мірою сучасному стану науки та з урахуванням обмеженості коштів, йому наданих». Миколаївська обсерваторія відкрилася в 1827 році і була найбільшою обсерваторією в Росії в той час. В даному місці осягали морехідну астрономію флотські офіцери і кадети, збиралися моряки-гідрографи, що виконували складання морських карт і зйомки берегів Чорного моря, проводились перевірки корабельних приладів. Сам майбутній адмірал неодноразово брав участь в наукових роботах закладу, проводив спостереження разом з Кнорре і Карлом Далем – братом видатного російського лінгвіста. За ряд науково-організаційних робіт в сфері астрономії Грейг в 1822 році був обраний в почесні члени Петербурзької академії наук.
Де зупинитись в Миколаєві:
Ви приїхали до Миколаєва відпочити на екскурсію чи у справах? Тоді чекаємо вас в готелі Миколаєва – готелі класу люкс Адмірал Грейг! Ми організуємо вам незабутній і супер-комфортний адміральський відпочинок у готелі Миколаєва!
Адміністратор готелю Миколаїва Адмірал Грейг відповість на всі ваші запитання щодо бронювання готелю Миколаїв, оплати номерів і розміщення в готелі Миколаєва по телефону +38 0512 46 50 88.